Pokładowy zespół prądotwórczy typu
PZA.13.R4-13,0kW/24V jest przeznaczony do zastosowania w różnego rodzaju pojazdach dowódczo–sztabowych, opancerzonych lub nieopancerzonych, na podwoziach gąsienicowych lub kołowych.
Zespół prądotwórczy stanowi źródło zasilania dodatkowego o mocy ogólnej 13,0 kW, uruchamiane przy niepracującym silniku głównym (trakcyjnym) pojazdu. Zadaniem zespołu jest zasilanie pokładowych urządzeń elektrycznych pojazdu prądem stałym do 300 A o napięciu nominalnym 27,6 V oraz zabezpieczenie napędu sprężarki układu klimatyzacji o mocy do 4,0 kW.
Zasadniczym zespołem konstrukcyjnym pokładowego zespołu prądotwórczego jest zespół agregatu o mocy 13,0 kW. Załoga może sterować zespołem prądotwórczym oraz kontrolować jego pracę za pomocą pulpitu sterująco-kontrolnego – znajdującego się w przedziale kierowcy pojazdu oraz bezpośrednio z tablicy sterująco–kontrolnej.
Każdy z podzespołów wchodzący w zestaw pokładowego zespołu prądotwórczego tworzy zwartą konstrukcję - zabudowaną wewnątrz pojazdu, podatną na obsługiwanie i naprawy.
Zastosowanie zespołu prądotwórczego zabezpiecza pełne możliwości wykorzystania pokładowego wyposażenia specjalistycznego oraz urządzenia filtrowentylacyjno-klimatyzacyjnego pojazdu w skrajnych temperaturach otoczenia, bez potrzeby uruchamiania silnika trakcyjnego.
Zespół prądotwórczy jest zdolny do pracy na postoju pojazdu.
Parametry techniczno - eksploatacyjne
Typ/wersja zespołu |
PZA.13.R4-13,0kW/24V |
Oznaczenie dokumentacyjne zespołu |
PZA.13.R4-00.00.00.00.00 |
Podstawowe układy funkcjonalne zespołu |
- układ zasilania pojazdu prądem stałym 24V/300A
- układ zasilania klimatyzacji pojazdu |
Masa całkowita zespołu |
280 kg |
Moc znamionowa całkowita zespołu |
13,0 kW |
Moc znamionowa do napędu prądnicy |
9,0 kW |
Moc znamionowa do napędu sprężarki klimatyzatora |
4,0 kW |
Prąd znamionowy zasilania |
300 A |
Napięcie nominalne zasilania |
27,6±1,0 V |
Napięcie dopuszczalne zasilania |
od 22 do 30 V |
Typ silnika spalinowego |
RD 210 RUGGERINI |
Moc znamionowa silnika spalinowego |
16,0 kW |
Typ prądnicy |
E1X13SC/2 LINZ ELECTRIC |
Moc maksymalna prądnicy |
16,0 kVA |
Sterowanie |
- z pulpitu sterująco-kontrolnego
- z tablicy sterująco-kontrolnej |
Pojemność zbiornika paliwa |
jak zbiornika paliwa pojazdu |
Możliwość przeciążenia zespołu |
do 10 % mocy znamionowej |
Natężenie hałasu przy pracy zespołu |
< 95 dB (w odległości 7 m od pojazdu)
< 80 dB (wewnątrz pojazdu) |
Amortyzacja monobloku zespołu |
podwójna, zabezpieczająca transport i pracę na podwoziu pojazdu |
Zakres temperatur użytkowania zespołu |
od -30 do +50°C |
Zakres temperatur przechowywania zespołu |
od -40 do +65°C |